ליצירת קשר וייעוץ מקצועי

השאירו פרטים ונשמח לחזור אליכם בהקדם!

היבטים פליליים של אי תשלום מס על הכנסה משכירות

הכנסות משכירות

תמימות אינה הגנה מפני תיק פלילי?

האם כולנו עברייני מסים ?

על פי פקודת מס הכנסה, אדם (בית אב) אשר משכיר דירות מגורים חייב במס על הכנסותיו מדמי השכירות.

האם צריך לדווח על הכנסה משכירות?

נכון לשנת 2022,  קיים פטור מתשלום מס בגין השכרת דירות מגורים, עד לשיעור הכנסת שכירות חודשית בשיעור 5,196 ₪.

כלומר, באם השכרתם דירת מגורים אחת או יותר, ופירות דמי השכירות (ברוטו) הינם מעל ל- 5,196 ₪ לחודש, אתם חייבים על הכנסות אלו במס.

רבות נכתב על אופן תשלום המס, המסלולים האפשריים, טכניקת החישוב ועוד.

 

אי דיווח על הכנסות משכר דירה

מאמר זה מטרתו להציג את הזווית הפלילית של אי דיווח ותשלום מס בגין השכרת דירות למגורים מעל תקרת הפטור.

– מעשה שהיה כך היה, בוקר אחד בשעה 7:00 אני מקבל טלפון בהול מרו"ח עמית איתו אני עובד בשיתופי פעולה על תיקים, "אריאל יש לי מיוצג, איש מבוגר, בן 75, אינסטלטור במקצועו, נכנסו אליו עכשיו חוקרי מס הכנסה עם צו חיפוש הביתה, הוא לא יודע מה לעשות"…..

לאחר ששוחחתי עם ראש צוות החקירה שניצח על חיפוש הבית, התחוור לי, שעל בני הזוג, מתנהלת חקירה פלילית סמויה, בחשד שהעלימו מס מהכנסות שכירות של דירות מגורים. כמובן שבתום החיפוש, הם עוכבו ונלקחו למתקן החקירות לצורך נטילת גרסתם במסגרת חקירה תחת אזהרה.

אצתי רצתי למתקן החקירות שבמרכז הארץ על מנת לייעץ טרם החקירה. לתדהמתי, נוכחתי כי סך הכל מדובר בזוג פנסיונרים, שמעולם לא הסתבכו עם הרשויות, ומאחר ועבדו כעצמאים כל השנים, הפנסיה שלהם היא 2.5 דירות בבעלותם, אותן משכירים הם למגורים, וזו למעשה הפנסיה שלהם.

כלומר, התפיסה הרווחת לפיה עברייני מס הינם בעלי עסקים משופשפים/בסטיונרים/קבלנים כוחניים/מלביני הון בינלאומיים, היא פשוט אינה נכונה.

ההורים שלכם, הדודים שלכם, השכנים שלכם, כל אלו לצערנו, הינם עברייני מס פוטנציאלים. מספיק שהם משכירים ולו דירת מגורים בודדת באיזורי הביקוש, ואינם מדווחים על כך למס הכנסה, הם עשויים חלילה, להחשב עברייני מס. ובמסגרת טיפול המדינה בכאלו, ייתכן ובוקר אחד, צוות חוקרים ידפוק להם בדלת, יבצע חיפוש בית ויעכב אותם לחקירה פלילית.

ונחזור לסיפור על האינסטלטור בדימוס, הפנסיונר הבוגר, אותו אחד שניתן לכנותו old school, שבתמימותו אפילו לא ידע שעליו לשלם מס על הכנסות אלו, הרי מבחינתו, זוהי הפנסיה שלו, אין לו קופות פיצויים או פנסיה תקציבית דשנה.

אי דיווח על הכנסה משכירות נחשבת עבירת מס פלילית?

ראו, הזוג נחקר מספר פעמים, ומאחר ונחשדו הם בעבירת מס פלילית, כללי ההתיישנות האזרחיים אינם חלים. קרי, ניתן לחייבם עד 10 שנות מס אחורנית. סה"כ סכום ההעלמה (ברוטו) אליו התכנסנו הינו בהיקף של כ- 750 אלף ש"ח במשך 7 שנים. אם נעשה חשבון, בסך הכל מדובר על הכנסות שנעות סביב 8,000 ש"ח לחודש. זה האבסורד, השוק רווי במשכירים, במשקיעים, הם אינם "עברייני מס" קלאסיים. עם זאת, בהחלט ייתכן מצב שהרשויות יראו אותם ככאלה, כלומר כעברייני מס.

המרת הליך פלילי בהליך כופר

עבור זוג הפנסיונרים, הגשתי בקשה להמרת ההליך הפלילי בכופר, ועדת הכופר קיבלה את בקשתי וקבעה תשלום כופר בהיקף של כ- 103 אלפי ש"ח. אותו מחוייבים הם לשלם תוך 90 יום מהרגע שנודע להם על כך.

שלא נתבלבל חלילה, בנוסף לתשלום הכופר, חתרנו להסדר אזרחי לתשלום המס בגין אותה ההעלמה.

כאשר מדובר בעבירות מס, מדובר בשני מסלולים מקבילים: 1. המסלול הפלילי ו- 2. המסלול האזרחי או סכום המס שלא שולם. שני הליכים אלו, חיים יחד זה לצד זה, ומהווים לא אחת, מכה ניצחת עבור מושא החקירה/חשוד.

סכומי הכופר בעבירות של העלמות הכנסות מדמי שכירות, נעים סביב שיעור של כ- 15% מגובה ההעלמה. באם לא הייתה מקבלת ועדת הכופר את בקשתי, ככל הנראה, היה מוגש לבית המשפט, כתב אישום כנגד הזוג "הצעיר".

ישנם לא מעט תקדימים לכך שתיקים פליליים בהיקפי העלמת מס דומים, הסתיימו בעונשים חמורים מאוד: מאסר בפועל או עבודות שירות, בנוסף לקנסות גבוהים ומאסרים מותנים.

אי דיווח על הכנסה משכירות

איך נמנעים מביצוע עבירות מס?

מדובר במצב לא נעים אליו אדם נורמטיבי לחלוטין עשוי להיקלע. אז מה יש לעשות אתם שואלים ?

יש הרבה מה לעשות. ראשית יש להבין את היקף החשיפה הפלילית. לדאבוננו, רואי החשבון המייצגים לא עוסקים בפן הפלילי של עבירות המס. לכן, ייעוץ רלוונטי, מומלץ לקבל מעורך דין העוסק בתחום.

בנוסף, ישנן דרכים לפנות למס הכנסה, בסיטואציות מסויימות, לקבל הבטחה כי לא ייפתח תיק פלילי ובלבד שיוסדר ההליך האזרחי ותשלום המס המגיע.

את הפנייה יש לעשות באמצעות עורך דין שמתמחה בעבירות מס הכנסה, ככל ועורך הדין בקיא בעבודת תחשיבי המס המגיע, למשל אם מדובר בעורך דין שהינו רואה חשבון בנוסף מה טוב.

המדינה, באמצעות רשות המסים, ובמיוחד בעתות של חסרון כיס, מבצעת פעולות אקטיביות, על מנת לשפר את מצב הכנסות המדינה ממסים. בחודשים האחרונים, ערים אנו, לעליית מדרגה באופן האכיפה כנגד הון שחור ומעלימי מס.

אז אל תמתינו לדפיקה בדלת בשעה 7:00 בבוקר, כי תמימות רבותי, אינה הגנה מפני הליך פלילי – פנו עוד היום לעורך דין אריאל נוטע, עורך דין מע"מ, לענייני מס הכנסה, מכס וחקירות כלכליות לקבל ייעוץ משפטי מקצועי ולהפחית את תשלומי המס.